فروشگاه اینترنتی فروش 247، خرید آنلاین

ویندوز 10 پس از 10 سال بازنشسته می شود؟

سوالی که جدیدا در حال مطرح شدن است ، این است که مایکروسافت تا چه زمانی از ویندوز 10 پشتیبانی میکند؟ در این مقاله اقدام به بررسی این موضوع میکنیم.

5 سال است که از انتشار ویندوز 10 می گذرد و پشتیبانی از ویندوز 7 هم متوقف شده است و این سوال هم مطرح می شود که مایکروسافت تا کی از ویندوز 10 پشتیبانی خواهد کرد و تا کی می‌توانیم از ویندوز ۱۰ استفاده کنیم و چه زمانی ویندوز 11 معرفی خواهد شد؟

خوشبختانه جواب را می دانیم. مایکروسافت پشتیبانی های طولانی مدت از محصولات خود ارائه می دهد  و تا زمانی که خبری از محصول جدیدی نباشد، پشتیبانی از محصولات فعلی خود را به‌پایان نخواهد رساند.

حال با همین اطلاعات میتوانیم دریابیم که تا چه زمانی از ویندوز 10 پشتیبانی می شود و دانستن زمان توقف پشتیبانی از آن میتواند به ما در زمان خرید کمک فراوان کند.

پشتیبانی از ویندوز 10

ویندوز تا 10 سال از محصولات پشتیبانی می کند ، اما ...

برای هر سیستم عامل ، مایکروسافت پیشنهاد پشتیبانی 10 ساله از محصولات خود می کند به طوری که  که حداقل 5 سال پشتیبانی اصلی و پنج سال پشتیبانی پس از ارائه سیستم عامل جدید ارائه می دهد ؛ زیرا مایکروسافت تا کنون از تمام نسخه های ویندوز تا 10 سال پشتیبانی کرده است ، البته این پشتیبانی ۱۰ ساله شامل به‌روزرسانی‌های امنیتی و نرم‌افزاری خواهد بود.637

اولین نسخه ویندوز 10 در 7 مرداد سال 1394 (2015 میلادی) منتشر شده است و پشتیبانی آن تا سال 2025 ادامه خواهد داشت. معمولا هر دو سال نسخه جدید آن ارائه میشود و معمولا ماه مارس و سپتامبر دراختیار کاربران قرار می‌گیرند و همچنین مایکروسافت به شدت توصیه می‌کند کاربران آخرین به روزرسانی‌ها را برای سیستم‌عامل خود دریافت کنند.

البته میدانیم که ویندوز 10 میتواند کمی شرایط متفاوت تری داشته باشد و پیش بینی ناپذیر خواهد بود. البته یکی از کارمندان مایکروسافت در ابتدای انتشار ویندوز 10 از آن به عنوان "آخرین نسخه ی ویندوز" یاد کرده است. البته این بدان معنا است ویندوز 10 بیشتر به‌ عنوان سرویس منتشر می شود و به جای نسخه‌ی جدید، به‌روزرسانی‌هایی مداوم ارائه شود. درنهایت با توجه‌ به عمر محدود سخت‌افزار ها، احتمال دارد به‌روزرسانی‌ها با دستگاه‌ هایی که در طی زمان قدیمی‌ می شوند ، سازگار نباشند.

در جدول زیر هم به برنامه های بروزرسانی نظر شما رو جلب می کنیم ( به ترتیب نسخه ویندوز / تاریخ انتشار / پایان پشتیبانی از نسخه‌های خانگی، Pro ،Pro آموزشی و Pro مخصوص ورکستیشن / پایان پشتیبانی از نسخه‌های Enterprise و Education editions) :

  • ویندوز ۱۰، نسخه ۱۹۰۹ / ۲۱ نوامبر ۲۰۱۹ / ۱۱ مه ۲۰۲۱ / ۱۰ مه ۲۰۲۲
  • ویندوز ۱۰، نسخه ۱۹۰۳ / ۲۱ مه ۲۰۱۹ / ۸ دسامبر ۲۰۲۰ / ۸ دسامبر ۲۰۲۰
  • ویندوز ۱۰، نسخه ۱۸۰۹ / ۱۳ نوامبر ۲۰۱۸ / ۱۲ مه ۲۰۲۰ / ۱۱ مه ۲۰۲۱
  • ویندوز ۱۰، نسخه ۱۸۰۳ / ۳۰ آوریل ۲۰۱۸ / ۱۲ نوامبر ۲۰۱۹ / ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰
  • ویندوز ۱۰، نسخه ۱۷۰۹ / ۱۷ اکتبر ۲۰۱۷ / ۹ آوریل ۲۰۱۹ / ۱۴ آوریل ۲۰۲۰
  • ویندوز ۱۰، نسخه ۱۷۰۳ / ۵ آوریل ۲۰۱۷ / ۹ اکتبر ۲۰۱۸ / ۸ اکتبر ۲۰۱۹
  • ویندوز ۱۰، نسخه ۱۶۰۷ / ۲ اوت ۲۰۱۶ / ۱۰ آوریل ۲۰۱۸ /  ۹ آوریل ۲۰۱۹
  • ویندوز ۱۰، نسخه ۱۵۱۱ / ۱۰ نوامبر ۲۰۱۵ / ۱۰ اکتبر ۲۰۱۷ / ۱۰ اکتبر ۲۰۱۷
  • ویندوز ۱۰، نسخه ۱۵۰۷ / ۲۹ ژوئیه ۲۰۱۵ / ۹ مه ۲۰۱۷ / ۹ مه ۲۰۱۷

آیا الان زمان خوبی برای ارتقا به ویندوز 10 است؟

بعضی از افراد برای ارتقا به نسخه های جدید ویندوز 10 مقاومت میکنند زیرا نگران وجود اشکالاتی در این سیستم‌عامل هستند. اما مایکروسافت هم برنامه ارتقای ویندوز 10 خود را کند کرده است ، و به شرکت زمان بیشتری برای تست و رفع مشکلات داده است.  درنتیجه این برنامه ریزی ، فرصت بیشتری برای از بین‌ بردن نقص های ویندوز 10 خواهد بود و شاهد اشکالات کمتری برای ارتقای این محصول قدرتمند مایکروسافت خوهیم بود.

به طور کلی ، برای شرکتی با سیاست های مایکروسافت بهتر است بروزرسانی های ویندوز 10 به صورت مرتب انجام شود ؛ زیرا این بروزرسانی ها برای امنیت محصول کامپیوتری شما از اهمیت فراوانی برخوردار است. در نتیجه ، توصیه می‌کنیم تا جایی که امکانش است سریعا سیستم عامل خود را به جدیدترین و آخرین نسخه ویندوز 10 ارتقا دهید.

برای شروع این کار ، میتوانید ویندوز 10 را از طریق سایت مایکروسافت با قیمت 139 دلار خریداری کنید و سپس اقدام به نصب آن کنید. البته راه های فراوانی برای نصب آن به صورت رایگان نیز وجود دارد. اگر هنوز از ویندوز ۷ استفاده می‌کنید، مهم است بدانید مایکروسافت چندی پیش به پشتیبانی از این نسخه پایان داده است و پشتیبانی از ویندوز ۸.۱ نیز در دی ماه ۱۴۰۱ به‌پایان خواهد رسید ، پس سریعا به اقدام به تغییر و ارتقای سیستم عامل خود بکنید.

منبع: CNET