فروشگاه اینترنتی فروش 247، خرید آنلاین

آشنایی با فول استک دولوپر

اگر در حوزه برنامه‌نویسی مشغول فعالیت هستید و یا میخواهید برای آینده آماده بشید و می‌خواهید بدانید که چه شغلی را در زمینه برنامه نویسی باید انتخاب کنید، قطعا باید با عبارت فول استک دولوپر آشنا شده باشید.

به طور خلاصه به کسی که تمام کارهای یک پروژه را میتوانید تنهایی انجامش دهد Full stack developer می‌گویند و به نوعی همه فن حریف هستند.

اما به طور کامل به چه کسی توسعه دهنده فول است می‌گویند و مزایا و معایب فول استک بودن چیست؟ همچنین یک نگاهی به بازار کارشان نیز خواهیم کرد. پس این مقاله را از دست ندهید.

فول استک دولوپر کیست؟

به طور کلی در محیط برنامه نویسی خیلی دشوار است یک فرد تمام کارها را به شکل تنهایی انجام دهد. مثلا در طراحی وب ما دو بخش Front-End و Back-End داریم و در هر زمینه نیاز به متخصص همان زمینه است که بتوان آن را به شکل کامل انجام داد. اما یک توسعه دهنده فول استک این توانایی را دارد که بر هردو مسلط باشد و به تنهایی هردو بخش یک پروژه را پیش ببرد. یعنی صفر تا صد پروژه را به تنهایی جلو ببرد. به عبارت دیگر، یک فول استک دولوپر متخصصی است که دانش زیادی در برنامه نویسی، پایگاه داده، سرور، شبکه و موارد دیگر حوزه IT دارد.

فول استک دولوپر کیست

برای FULL STACK شدن چه مهارت‌هایی لازم است داشته باشیم؟

یک دولوپر فول استک هرچه اطلاعات و مهارت‌های بیشتری داشته باشد، موفق‌تر است. اما یک حداقل‌هایی است که باید بداند و دانش آن را داشتن الزامی است.

آشنایی با زبان‌های برنامه‌نویسی

همانطورکه پیش‌تر گفتیم یک فول استک دولوپر باید زبان‌های برنامه نویسی متعددی را بلد باشد. دلیل این موضوع هم بر این است که باید بتواند در همه زمینه‌ها پاسخگو مشکلات پروژه باشد. معمولا زبان هایی مثل PHP، پایتون، جاوا، جاوا اسکریپت، C# و غیره. البته نیازی نیست که این شخص به تمام زبان‌های برنامه نویسی مسلط باشد چون تقریبا این کار غیرممکن است. به عنوان مثال اگر می‌خواهید در زبان جاوااسکریپت فول استک شوید، باید روی خود این زبان، ES6، Node JS و فریم ورک‌های مختلف جاوااسکریپت مانند انگولار و ری‌اکت مسلط باشید.

فریم ورک‌ها و کتابخانه‌ها

تمامی برنامه نویسان برای سرعت بخشیدن به کار از کتابخانه‌ها و فریم‌ورک‌ها آماده استفاده می‌کنند. حتما شما هم شنیده‌اید که چرخ را نباید دوباره ساخت، پس یک فول استک دولوپر باید با تعداد زیادی از فریم ورک‌ها و کتابخانه‌ها آشنا باشد. به عنوان مثال یک توسعه دهنده فول استک باید با کتابخانه‌ها و فریم ورک‌های مختلفی مثل Bootstrap، فاندیشن، جی کوئری، Angular یا غیره باشد.

آشنایی با برنامه نویسی فرانت اند

فرانت اند به بخش ظاهری سایت مربوط میشود و یک توسعه دهنده فول استک باید تسلط کامل روی اصول فرانت اند داشته باشد. باید بر زبان‌های مخصوص فرانت اند مانند HTML،  CSSو JAVASCRIPT به شکل کامل مسلط باشد. همچنین باید تجربه کامل برای طراحی سایت ریسپانسیو را نیز داشته باشیم. همچنین باید پیش پردازنده هایی مثل Sass و Less را بشناسد، بتواند با فریم ورک‌هایی مثل Angular یا React کار کند.

آشنایی با برنامه نویسی بک اند و سمت سرور

قطعا بعد از پیاده سازی ظاهر سایت نوبت به پیاده سازی منطق و محاسبات سایت است. برای این بخش زبان‌های برنامه نویسی متعددی وجود دارد که هرکدام نسبت به یکدیگر مختلف و مجزا هستند. به‌طورکلی سمت سرور و BACK-END را با PHP، پایتون، روبی و جاوااسکریپت می‌نویسند.

front-end vs back-end

آشنایی با دیتابیس

هر پروژه برنامه نویسی برای کار با اطلاعات به پایگاه داده DATABASE)) نیاز دارد. کارهایی مانند دریافت، ذخیره، تغییر و حذف اطلاعات نمونه‌ای کارهایی است که میتوان روی اطلاعات داخل سایت انجام داد. عنوان یک فول استک دولوپر از شما انتظار می‌رود که پایگاه داده‌های مطرح بتوانید کار کنید. نمونه‌ای از این دیتابیس‌های معروف و مطرح عبارتند از ، MongoDB، PostgreSQL، NoSQL و MySql است که به شدت محبوب بشمار می‌روند.

database

سایر مهارت‌ها و داشتن ذوق گرافیکی

علاوه بر داشتن توانایی‌های فنی داشتن ذوق گرافیکی در طراحی یک سایت منحصر به فرد ویا سایتی که کاربران را سردرگم نکند و کاربا آن راحت باشد از بسیار اهمیت دارد. علاوه بر ذوق هنری روابط اجتماعی بالا ، مدیریت زمان و توسعه فردی بسیار اهمیت دارد و هرچه در این مسائل مهارت بیشتری داشته باشید محیط‌های کاری بیشتری برای جذب شما به عنوان نیروی برنامه نویس فول استک علاقه نشان خواهند داد.

مزایا و معایب توسعه دهنده فول استک

توسعه دهنده فول استک بودن مزایا و معایب خاص خودش را دارد که قبل از شروع بهتر است بدانید. از آنجا که سطح توانایی برنامه نویسان در این حوزه بسیار بالا است معمولا هیچ مشکلی در پیدا کردن شغل نخواهند داشت و همیشه برای او کار هست. همینطور درآمد بیشتری نسبت به سایر برنامه نویسان دارند که همین یک فایده به شمار میرود.

اما همه فن حریف بودن هم همیشه خوب نیست و شاید فرصت متخصص شدن در یک زمینه را از شما بگیرد و تبدیل به کسی بشوید که همه چیز را می‌داند ولی هیچ‌چیز را نمی‌داند. همینطور مسئولیت و سطح انتظار بسیار بالا بوده و معمولا این افراد باید چالش‌های مختلفی را مدیریت کنند.

نتیجه گیری

امروزه به خاطر تخصصی شدن کارها، برنامه نویسان ترجیح می‌دهند در یک حوزه به صورت تخصصی کار کنند. اما کماکان بسیاری از شرکت‌ها برای هزینه کمتر به دنبال فول استک دولوپر هستند و به عنوان مدیر فنی یک مجموعه بودن فول استک بودن میتواند کمکتان کند.

full stack developer

منبع: فروش 247